על סידן בכלל ועל טחינה בפרט
_DAS6648.jpg
תזונה ים תיכונית
אצל רובנו, התזונה היומיומית מתבססת על תפריט ים תיכוני, וטוב שכך.
ההתייחסות לתזונה ים תיכונית החלה בשנות ה 70, אז העלו מחקרים רבים את העובדה, שלאורך חופי הים התיכון נצפו תושבים וקהילות, שתוחלת החיים שלהם ארוכה במיוחד.
המאפיינים העיקריים של תזונה זו הם שימוש במזון טרי ומקומי שאינו מתועש, מקורות צמחיים (ירקות, פירות, דגנים מלאים וקטניות), הרבה שמן זית, טחינה וגם מוצרי חלב,
דגי ים  וזרעים למיניהם. כמובן שנחקר אורח החיים הכולל ולא רק התזונה, כלומר חיי הקהילה ותרומתם הרבה וגם עבודתם של התושבים (רובם עוסקים בעבודת כפיים פיזית) והקפדה על מנוחה קלה באמצע היום ושעות שינה.


טחינה
אחד מרכיבי המזון שנכללים בתזונה הים תיכונית הינה הטחינה. ואם טחינה, אז שתהיה טחינה מלאה ואורגנית! והנה לכם אפשרות העשרה של התזונה בכל כך הרבה רכיבים משמעותיים והכרחיים. למשל מנרלים כמו סידן, אשלגן, ברזל ומגנזיום וכן יש בה גם סיבים תזונתיים ושומן איכותי.
בטחינה יש מאגר סידן מהגדולים שבמזונות וזה נכון הן לטחינה הרגילה והן למלאה (המכונה לעיתים גם חמאת שומשום).  

לאחר שתשימו לב למספרים, אני מניחה שתעברו באופן קבוע לטחינה המלאה:
בכמות של 100 ג' טחינה לבנה לא מהולה במים יש כ 130 מ"ג סידן, שזו כמות מרשימה בדומה לזו שבמוצרי חלב. בהתחשב בעובדה, שהסידן מגיע ממקור צמחי ולא מן החי, יכולת הספיגה של הגוף את אותו הסידן, גדולה יותר.
לעומת זאת, ב-100 גרם טחינה מלאה  יש עד 1,100 מ"ג סידן.
אז איזו טחינה תעדיפו – מלאה או לבנה? התשובה די ברורה.
כמה מילים על הסידן
הסידן הוא מינרל חשוב מאוד המשתתף בתהליכים רבים בגופנו כמו בניית עצמות ושיניים, העברות עצביות לפעולת כיווץ השרירים, לכיווץ והרפיה של כלי הדם ועוד . 99 אחוז ממנו נאגר בעצמות ובשיניים. הספקת הסידן לתהליכים הנחוצים הללו יגיעו מהמזון ובמידה שיהיה מחסור, הגוף יפנה למאגרים הפנימיים שלו: פירוק מהעצמות. דבר זה יגרום להיחלשות העצם וידגיל סיכוי לשברים.

שומן בריא
הטחינה הינה ספק של שומן בריא וחשוב לגוף. השומן בטחינה הוא רב בלתי רווי (אומגה 6 ומעט 3).
שתי חומצות השומן המוזכרות מעלה חשובות לתהליכים רבים בגוף. הן מהוות חלק מהממברנות של כל התאים שלנו, קשורות למבנה המוח ותפקודו,
נראות העור שלנו ומהוות בסיס וחומר מוצא ליצירת הורמונים רבים.
בטחינה קיים שילוב של שומן איכותי וסיבים תזונתיים ובתוספת מקור חלבון בארוחה כמו חומוס או טופו רכיבים מן החי, התרומה לוויסות ואיזון מנגנון השובע גדולה
ויש פחות צורך בחיפוש אחר נישנושים.


תהליך יצירת הטחינה
את השומשום ניתן לטחון עם הקליפה ובלעדיה. בדומה להפקת הקמח מהחיטה: ללא קליפה = קמח לבן, עם קליפה = קמח מלא ומכאן,
שטחינה מלאה היא השומשום נטחן יחד עם קליפתו ואילו טחינה לבנה עשויה משומשום שקליפתו קולפה טרם הטחינה.


כיצד לשלב את הטחינה בתזונה?
יש האוהבים לאכול את הטחינה בצורתה הגולמית ויש האוהבים להכין ממנה ממרח מתובל. ניתן להוסיף לטחינה בעת הכנתה תבלינים כגון כמון, עלי פטרוזילה טריים,
שום, לימון ומים ורכיבים נוספים כיד הדימיון הטוובה..
בנוסף ניתן להכין מהטחינה ממרח טעים, מזין ומלא באנרגיה בטעם חלבה, שיכול להוות חלופה לממרח מתוק אחר וזאת בשילוב דבש, סילאן, סירופ אגבה או ממתיקים אחרים.
ניתן להשתמש בטחינה גם כתוספת מעשירה ומעבה לרטבים ואף באפייה של עוגיות ועוגות.
 
כתבה:
נעמה טננבאום - נטורופתית
052-5021515