top of page

המדבקות האדומות



האמנם סימון המדבקות האדומות שומר עלינו?

רפורמת סימון המזון החדשה בהנהגת משרד הבריאות החלה לפני כשנה. מה אומרת הרפורמה ומה הבעייתיות שבה? מדובר ברפורמה שאמורה היתה להקל עלינו, הצרכנים הפשוטים, בהבנת רשימת הרכיבים והערכים התזונתיים על גבי מוצרי המזון שאנו קונים. לרוב, מדובר ברשימה ארוכה ולא תמיד מובנת לצרכנים ולצרכניות. מטרתה היתה, לכוון אותנו לסל קניות בריא ואיכותי ולשפר את הבחירות שלנו בעת עריכת הקניות. האם המטרה הושגה? משרד הבריאות בחר לסמן כאזהרה 3 רכיבים:

סוכר נתרן (מלח) שומן רווי

לצערנו, רכיבים מזיקים כגון צבעי מאכל, חומרים משמרים שאינם טבעיים, שומן מעובד, ממתיקים מלאכותיים, קמח לבן ועוד נמחקו מרשימת האזהרות.

סוכר

חשוב להבחין בין תוספת סוכר למזון לבין סוכר אשר מגיע באופן טבעי מהצמחים המהווים את חומרי הגלם למוצר: פרי, דגנים וקטניות. סוכר מהסוג השני, הינו למעשה, פחמימה המתפרקת לסוכר. כשלפנינו מוצר עם מדבקה אדומה, המסומן כמכיל כמות סוכר גבוהה, יש להביא בחשבון את מקור הסוכר. הפחמימה הינה סוכר שקיים באופן טבעי בטבע, נמצא אותו בפירות ופירות יבשים (ללא תוספת סוכר), בדגנים כגון אורז,שיבולת שועל, כוסמין ובקטניות.

איך המידע הזה עוזר לי לבחור במוצר הבריא יותר? זה אכן מבלבל, כשלפניך מוצר שעליו נכתב "ללא תוספת סוכר", אך בעל מדבקה אדומה "רמת סוכר גבוהה". עלינו להבין כי חומרי הגלם הגדלים בטבע מכילים באופן טבעי פחמימות, שומנים וסוכרים ונעדיף לצרוך אותם גם אם יכילו כמות סוכר או שומן גבוה יותר, לעומת מוצרים שאליהם הוספו ממתיקים באופן חיצוני.

שומן

גם בנושא שומן רווי הסימון האדום עלול ליצור לנו לבלבול ולצריכה לא מושכלת של מוצרי מזון. משרד הבריאות מזהיר אותנו מפני שומן רווי, בלי להתייחס למקורו. כלומר, מוצר המכיל שומן רווי איכותי ממקור טבעי, כגון טחינה מלאה עם תוספת של כמות זעירה של מלח, יסומן בחותמת אדומה. מוצר בעל שומן מעובד, או חטיף דיאט תעשייתי שלא הגיע בכמות השומן שלו לרמה שנקבעה – לא יסומן במדבקה אדומה, גם אם הוא מכיל צבעי מאכל, ממתיקים מלאכותיים, חומרים משמרים, חומרי טעם וריח, מייצבים ועוד.

מה עושים היצרנים?

על מנת לעקוף את המדבקה האדומה, לא מעט יצרנים כווצו את כמות הנתרן, הסוכר או השומן במוצריהם, אך הרכב המוצר על שלל מרכיביו עדיין עלול לפגוע בבריאותנו (קמח לבן, חומרים משמרים, ממתיקים מלאכותיים וכו'). שומן רווי בלתי מעובד חשוב לבריאות בעשורים האחרונים מבינים את חשיבתו של השומן הרווי הלא מעובד, ולכן מומלץ שנשלב אותו בתזונה שלנו. כלומר – עצם העובדה שיש שומן רווי במזון, אין בה כדי להעיד על כך שהוא לא בריא. מאידך, לפגיעתם של סוכר לבן, קמח לבן, פחמימות ריקות בהקשר של מחלות לב וכלי דם, אין כל התייחסות ברפורמה החדשה. התקנה מלמדת, כי כאשר מדובר במוצר בעל שני רכיבים ויותר המכיל שומן רווי ברמה גבוהה, סוכר ברמה גבוהה או נתרן ברמה גבוהה – יהיו מחויבים במדבקה אדומה שתזהיר אותנו גם אם מדובר ברכיבים שנמצאים באופן טבעי בפרי היבש, באגוז הטרי או בדגן המלא. הנה דוגמאות להמחשה פירות יבשים לחים, המכילים תוספת מים השומרים על הלחות שלהם, או תחליפי חלב ללא תוספת סוכר כלל, יהיו מחויבים במדבקה אדומה, למרות שלא נוסף להם סוכר כלל וכל הסוכר מקורו בפרי או בדגן.

לסיכום

הרפורמה אותה מוביל משרד הבריאות ע"י סימון מוצרים, היא בעלת פוטנציאל השפעה משמעותי והיא מגיעה מתוך הצורך להזהיר אותנו הצרכנים, ובצדק, מפני מוצרים המהווים פגיעה בבריאותו. נכון היה לתת גם דגש וחשיבות למקור הרכיבים שבחר משרד הבריאות להזהיר מפניהם. ללא הפרדה ברורה בין מקור טבעי, שנמצא במזון הגולמי, לבין תוספת חיצונית, נשאר שוב עם בחירות שגויות המזיקות לנו. בנוסף, כדאי היה להדריך את הציבור לבחירת מוצרים בעלי רכיבים טבעיים, גולמיים וכמה שפחות מעובדים ולא להחמיץ את ההזדמנות ולהפוך את הרפורמה למועילה ולא למטעה. פסילת מוצרים על בסיס פירות יבשים, אגוזים וזרעים כי כמות הסוכר בהם גבוהה או שמה כמות שומן גבוה היא מוטעית , שכן היא מתייחסת לטפל ולא לעיקר, שהוא פסילת חטיפים מעובדים עתירים בסוכר לבן או בשומן מעובד. קראו את הרכיבים, הכירו אותם, כמות רכיבים קטנה היא סממן חשוב לאיכות המוצר. אם היצרנים השתמשו בממתיקים מלאכותיים על מנת להפחית את הסוכר, הדבר לא ישפר את בריאותינו. סימון שומן רווי כדבר רע באופן גורף הוא טעות. זכרו, כי מוצרים מקבלים מדבקה אדומה לא רק כי הוסף להם סוכר או שמן צמחי או נתרן, אלא גם אם מקורם טבעי (פירות יבשים, אגוזים). נכתב על ידי: הילה גלבוע נטורופתית.


523 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page