top of page

חומצת שומן אומגה 3



על מקורותיה ועל חשיבותה לבריאותנו

הקונוטציה שנוצרה לשומן אצל מרבית האוכלוסיה היא שלילית. הוא מקושר לעליה במשקל, למחלות שונות ולאורח חיים לא בריא. בעוד שלמעשה השומנים הם חומרים הכרחיים לתהליכים רבים בגוף ולהתנהלותם התקינה.
חלק מחומצות השומן אינן מיוצרות בגופנו ולכן עלינו לדאוג לצרוך אותן במזון באופן קבוע. דוגמא לחומצות שומן המיוצרות בגוף הן אומגה 9 ו-6 . לעומתן הגוף אינו יודע לייצר לעצמו את חומצת השומן החיונית אומגה 3. 
יש להפריד את סוגי השומן:
חומצות השומן החיוניות לתהליכים תקינים בגוף, כמו תפקוד המוח ומערכת החיסון, התפתחות העובר, תהליכים הורמונליים בריאות הלב וקרישיות דם, וויסות הגוף לתהליכים אנטי אינפלמטורים (דלקות) ועוד.
לעומת שומנים שאינם טובים, כמו השמנים המוקשים או אלו הנמצאים במזונות מעובדים ומתועשים, שמהווים מקור להתפתחות מחלות.

אין לפחד מהשומן, הוא אחד מאבות המזון וחיוני לקיומנו,אך בהחלט יש לברור אותו ולבחור את השומן האיכותי בלבד, זה שהגוף שלנו יכול לנצל אותו לפעילות ולא לאחסן אותו במאגרי שומן מיותרים.
מתוך חומצות השומן החיוניות, אומגה 6 ו-9 זמינות במזון שלנו ולרוב אין מהן שום חוסר.
לגבי אומגה 3 הדבר קצת שונה, חומצת שומן זו זמינה פחות במזון, אך חשובה מאוד, כדי ליצור איזון נכון בגוף בין חומצות השומן השונות.


כיצד ניתן להגדיל צריכת אומגה 3:

לכלול זרעי פשתן וזרעי צ'יה, שניהם מהווים מקור מצוין לאומגה 3 מהצומח. יש לאכול את זרעי הפשתן טחונים (ניתן להשתמש לצורך כך בכל מטחנת תבלינים פשוטה) ולהקפיד לשמור בקירור. תוספת של בין כף לשתיים ביום של אחד מהזרעים על מזונות קרים כמו יוגורט או סלט יכולה להוות מקור נהדר ולתרום רבות להעשרת התזונה. דרך נוספת היא שילובם בשייקים כמעבים ומסמיכים. יתרונות נוספים: שני סוגי הזרעים עשירים בחומר שנקרא "מוצילגים" (בעברית רירה), חומר רירי, צמיגי, שנראה בעיקר כאשר הזרעים מושרים במים. הוא מצוין לתפקוד תקין של מערכת העיכול, מצפה את דפנות המעי ותורם רבות לפינוי פסולת מהגוף.
 עם אכילתם, הזרעים תורמים לתחושת שובע ארוכה בעקבות העובדה שהם מתנפחים וסופחים מים.



לאכול אגוזי מלך (מבין האגוזים, זהו העשיר ביותר באומגה 3).

מומלץ לשמור את האגוזים בקירור ולקנות ממקום שיש בו תחלופה גבוהה להכניס דגים באופן קבוע לתפריט (לאוכלי המזון מן החי ) ועדיף שיהיו דגי-ים ממים עמוקים כמו בקלה, סול, סלמון ומקרל.


להלן כמה מהפעולות החשובות של אומגה 3 בגוף:

הממברנות של התאים במוח עשויות משומן ובהן ריכוז גבוה של אומגה 3. רמה תקינה של החומר יעזור לשמירה

על תפקוד תקין של תאי המוח והעברת תקשורת עצבית.


חומצות שומן מסוג אומגה 3 עשויות למנוע מחלות כגון דמנציה, טרשת, דיכאון ועוד. מנתבת את התהליכים בגוף למסלולים אנטי דלקתיים ומחזקת את פעילות מערכת החיסון על ידי כך בעקיפין.


תורמת לבריאות ואלסטיות של העור, שיער וציפורניים.



382 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page