top of page

כוסמת



רבות כבר נאמר על הכוסמת והיא בהחלט ראויה לכבוד לו היא זוכה. הכוסמת טומנת בתוכה כל כך הרבה עושר וטוב, כך שמומלץ ביותר להכירה, למי שעדין לא עשה עימה היכרות במטבח, ולהקפיד לשלבה בתזונה.

מה זה כוסמת?

צמח עשבוני חד-שנתי שמקורו במזרח אסיה. החלק הנאכל הינו הזרעים של הצמח. למרות מה שנהוג לחשוב היא אינה שייכת למשפחת הדגנים מבחינה בוטנית. בהרכב העיקרי שלה היא פחמימתית אך הכוסמת מכילה גם כמות גדולה יחסית של חלבון (כ 18-16%) וכן סיבים תזונתיים. ניתן לשלבה בתפריט בכמות גדולה ואף על בסיס יומי ללא חשש. למרות העובדה שאינה ממשפחת הדגניים, היא נמנית עם 5 מיני דגן שאינם מכילים גלוטן ולכן בטוחה לשימוש אצל סובלים מצליאק (יחד עימה נמנים: אורז, תירס, קינואה ודוחן) (יש לקרוא רשימת אלרגנים על השקית בעת הרכישה). הכוסמת עשירה במגוון מינראלים כגון ברזל, אבץ וסלניום. היא מכילה גם חומצות אמינו כגון ליזין וטריפטופן (הרכבה החלבוני).

ביופלבנואידים

חומרים נוספים שהכוסמת עשירה בהם הם 2 סוגים של ביופלבנואידים בשם קוורציטין ורוטין. אלו חומרים שמאפשרים לויטמין C להיספג ביעילות ולבצע תפקידו כראוי. כלומר יש להם השפעה ישירה על חיזוק מערכת החיסון. הם מסייעים לזרימת הדם, נלחמים היטב בנגיפים שונים, באלרגיות ובדלקת שונות בגוף. הם בעצמם נוגדי חימצון חזקים ותורמים לשמירה על בריאותנו, חיזוק הגוף והאטת הזדקנות התאים (אנטיאייג'ניג). הרוטין מאוד מחזק את דפנות כלי הדם ותורם לגמישותם ועל ידי כך שומר על הלב. הקוורציטין ידוע בתכונתו האנטי דלקתית ותורם רבות לוויסות המסלול הדלקתי הכרוני בגוף וכן לטיפול בזיהומים ודלקות אקוטיות.

ניתן למצוא את החומרים כתוספי מזון, אך מומלץ ביותר לאתר את מקורות המזון שלהם, ולהכניס אותם לגוף באופן טבעי. לדוגמא הכוסמת וכמוה פירות וירקות (בצל, הדרים ופירות יער), וכן זרעים למיניהם. שוקולד מריר ותה ירוק מכילים גם הם ביופלבנואידים.

כוסמת חומה וכוסמת ירוקה

ניתן למצוא כוסמת בשני צבעים. הירוקה והחומה. הכוסמת החומה היא כוסמת שעברה קליה. טעמה חזק והיא אינה ניתנת להנבטה. לעומתה הכוסמת הירוקה, כמו הכוסמת האורגנית של הרדוף, מיובשת לאחר הקטיף ואינה עוברת כל תהליך נוסף, כך שניתן להשרות במים ולהנביט בתוך זמן קצר (השריה של כשעה וסינון הנוזלים). מוצרי כוסמת נוספים בשווקים הם קמח כוסמת, איטריות ופסטות, פריכיות ואף כוסמת תפוחה כתחליף לגרנולה. את הכוסמת ניתן לשלב בסלטים, ולהכין ממנה תבשילים וקדירות וכן להחליף את האורז בממולאים. היא מוכרת מאוד בתזונה ברוסיה ובעוד מדינות במזרח אירופה, שם נהוג להכין ממנה גם דייסות בוקר. אם לסכם – הוספת כוסמת לתפריט הקבוע עשויה לתרום רבות לבריאות. כתבה: נעמה טננבאום - נטורופתית 052-5021515


352 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page