top of page

תזונה מיטיבה למערכת החיסון




המצב אליו אנו חשופים בימים אלה גורם לכולנו לנהל סדר יום חדש עד יעבור זעם. לא פשוט לנו. אנחנו זקוקים למערכת חיסון יציבה, היודעת להתמודד עם אתגרים ומזהמים (וירוסים, חיידקים, טפילים, פטריות) אותם לא הכירה. המערכת הזו כל כך חשובה שיש לטפח אותה לאורך כל ימות השנה. מערכת החיסון היא קו ההגנה ראשון שלנו מול "איומים" שתוקפים את הגוף והיא מושפעת מההרגלים ומאורחות חיינו. מערכת זו ניבנת מהיסטוריה של הרגלי תזונה, כושר, מזהמים, תרופות ועוד אשר נלקחו ונעשו לאורך השנים. והנה מספר פרמטרים המביאים להיחלשותה של מערכת החיסון: מצב רגשי מתח וחרדה ממושכים ולא מטופלים לרוב יביאו עימם פגיעה במערכת החיסון, עייפות וחולשה ובשל כך יאפשרו הדבקות במזהמים ביתר קלות. חשיפה למזהמים עלולה לנבוע מהגיינה אישית ירודה, מזון שאינו נקי, זיהום אויר, אך כמובן שבמידה שהמצב הרגשי אינו מיטבי, קיים אזי ההדבקות קלה יותר. איזון אוכלוסיית חיידקים ידידותיים במערכות הגוף השונות - איזון זה מופרע ע"י תרופות, תזונה לקויה, מזהמים וסטרס. תזונה מערכת החיסון נשענת רבות על הרגלי התזונה שלנו. תזונה מעובדת, סוכרית ולחה המכילה ריבוי של סוכר לבן, מוצרי חלב, קמח לבן, לרוב תחליש את מערכת החיסון מפני התמודדות מול מזהמים. ולכן, ברפואה המשלימה, אחד הכלים החזקים לשיפור מערכת החיסון היא תזונה בריאה ומאוזנת. מזון בריא יגרום לנו להיות חיוניים יותר ופחות עייפים, יחזק את תאי הדם הלבנים, אשר נלחמים בפתוגניים (וירוסים, חיידקים, טפילים ופטריות) וישפר פינוי פסולת מיותרת, המצטברת בגוף ע"י ניקוזם מהאיברים השונים ומהרקמות.


המלצות תזונתיות

מה לא?

יש להקפיד על הפחתת סוכרים פשוטים מהתפריט. הסוכר מחליש ופוגע במערכת החיסון, מגביר תהליכים דלקתיים וסטרס חמצוני ומפחית את יעילותה. הסוכר מהווה לרוב את מזונם של המזהמים עצמם ובכך מחזק אותם על פני החיידקים הידידותיים. בנוסף, הסוכרים מתחרים על קולטנים עם הירקות והפירות ולרוב המזון המתוק והמעובד יתמקם בקולטן מהר יותר.


אז מה כן?

צריכה של דגנים מלאים עשירים בסיבים תזונתיים, קטניות המהוות מקור לחלבון צמחי ולחומצות אמינו, ירקות עם קליפתם מגוונים בצבעם ופירות במידה. כל אלו יספקו לנו אנרגיה זמינה ויטמינים ומינרלים. משפחת הירקות הכתומים תבלוט לטובה כמחזקת חיסון וכן שום, בצל, פירות יער, רימון ועוד אשר משמשים כנוגדי חמצון נהדרים.

צריכת שומנים טובים

היום ידוע יותר מתמיד, כי קבוצה זו תורמת לבריאותנו לעומת שומנים שפוגעים ומחבלים במערכות גופינו. השומנים המזיקים לרוב ימצאו בממתקים וחטיפים, במאכלים מעובדים ובכאלה שעברו חימום גבוה ותכונותיהם הבסיסיות עוותו. השומנים הטובים חשובים לנו ביצירת קרום התאים, אשר מהווה את קו ההגנה החיסוני של התאים, יצירת הורמונים והורמונים נשיים, בניית רקמות וספיגת חלק מהויטמינים המסיסים בשמן. דוגמאות לשומנים טובים - אבוקדו, טחינה מלאה, אגוזים ושקדים, גרעיני דלעת וחמניות העשירים באבץ התורם רבות למערכת החיסון (לא מומלחים ולא קלויים).

שתיית מים

כמה פשוט, אך לרוב נשכח בתוך העומס היומי. המים מהוויים כ70% מרכיבי הגוף, הם הנוזל העיקרי בין התאים ובתוכו ובלעדיו התהליכים מתקשים להתבצע כנדרש.

פחות אוכל מעובד

האוכל המתועש מכיל חומרים בהם תעשיית המזון מרבה להשתמש, כגון חומרי טעם וריח, מייצבים ומשמרים, תחליפי סוכר וכו', כל אלו פוגעים בנו, מצטברים בגופינו ולרוב משבשים תהליכים טבעיים של הגוף. זכרו, החוזק של מערכת החיסון שלנו מושפע במידה רבה מאורח חיינו. בואו נשפר את ההרגלים הטבועים בנו ונזכה לאנרגיה וחיוניות מירביות ולמערכת חיסון יעילה.

כתבה: הילה גלבוע, נטורופתית

285 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page